Sökmotoroptimering (SEO)

Av Fredrik
Dela:

”Syns du inte så finns du inte”, sägs det. Eller är det snarare så att ”syns du inte på Google så finns du inte”. Majoriteten av svenskarna använder sig av Google och ca 90 % googlar för att söka mer information om en produkt eller tjänst de är intresserade av.

Kampen om kunderna avgörs till stor del i Googles sökresultat då det är en av få marknadsföringskanaler där kunden så tydligt visar att de är redo att ta nästa steg i sin köpresa. Hur ligger du till själv?

Öppna ett nytt fönster och gör några sökningar på relevanta sökord för din verksamhet.

Kom din webbplats upp bland de tre första? Grattis! Men slappna inte av nu – det blåser hårt upp i toppen. Hamnade din webbplats på sida 2 eller kanske ännu längre bak? Då är chansen att någon hittar till din webbplats ganska liten.

Oavsett var i sökresultatet du hamnar på några få sökord behöver du aktivt jobba med SEO för att behålla din position eller för att klättra uppåt. Och inte minst – för att synas på så många relevanta sökord som möjligt – med träffsäker kommunikation dessutom.

SEO är viktigt även för stora varumärken

Större företag med upparbetade varumärken tenderar att slappna av – ett välkänt varumärke är väl ett självkörande varumärke även på Google?

Även om varumärket i sig får många träffar vid en sökning på Google är det fortfarande en utmaning för stora företag att vara synliga på relevanta sökord som målgruppen söker efter. Det är därför inte alls ovanligt att större, och kanske främst lite äldre varumärken inte jobbar aktivt med sökmotoroptimering idag. Det lämnar spelplanen öppen för mindre och mer digitala aktörer som har insett möjligheterna med att ligga högt upp i Googles sökresultat.

De 90 % som Googlar innan de bestämmer sig för vilken produkt eller tjänst som är bäst kan mycket väl byta till ett nytt varumärke om erbjudandet möter deras krav. En lojal kund kan alltså snabbt bli någon annans kund om de övertygas på rätt sätt.

Identifiera sökbegrepp – få fler besökare till din webbplats

Handen på hjärtat – har du innehåll på din webbplats som är matchar de sökbegrepp som du tror eller vet att din målgrupp söker på i sin köpresa?

Även om du kommit så pass långt att du förstått vikten av att presentera dina tjänster eller produkter på ett tilltalande sätt så behöver du även göra texterna synliga på dina olika sidor. Om du har lagt ner flera timmar på att skapa en kommunikativt träffsäker text vill du säkert att så många som möjligt ska läsa den?

Knepet är att fortsätta skriva inspirerande och känsloladdade texter men du bör också se till att väva in begrepp som din målgrupp söker på. Det ger dig inte bara möjligheten att få en bättre närvaro på sökresultatet utan det skapar också en relevans för läsaren. En sökordsanalys bör därför alltid fungera som utgångspunkt innan du börjar ta fram dina texter.

Hur kan jag hitta vilka sökord jag ska satsa på?

För att ta reda på sökvolymen på olika sökbegrepp kan du exempelvis använda dig av Sökordsplaneraren i Google Adwords-plattformen eller Google Trends. Även om du tror dig veta på förhand vilka ord som är vanligast kan verkligheten se annorlunda ut.

Kanske söker målgruppen oftare på ”regnkappor online” än ”regnkappa online”? Om dessa sökbegrepp har lika hög relevans kan det förstnämnda är bäst att fokusera på.

Hur många sökord bör jag satsa på för varje sida?

Välj ut ett fåtal nyckelord att fokusera på för varje specifik sida. En webbplats fungerar lite som en dagstidning där varje artikel bör avhandla ett specifikt område och ha en tydlig röd tråd. Precis på samma sätt bör varje unik sida på en webbplats ha ett fåtal sökbegrepp och en tydlig röd tråd.

Om du erbjuder olika typer av tjänster kan du dela upp dem i olika undersidor istället för att presentera alla tillsammans på en sida.

Var bör mina nyckelord läggas in på sidan?

När du väl bestämt vilket eller vilka nyckelord som ska vara i fokus för en sida bör nyckelordet genomsyra ett flertal element på din sida.

1. Titel och META-description.

Titeln syns uppe på webbläsar-fliken men fungerar också som rubrik på sökmotorerna. META-description fungerar i sin tur som den beskrivning du ser på sökmotorerna. Dessa två element är därför oerhört viktiga att optimera mot nyckelorden, men glöm inte heller att kommunicera träffsäkert efter sökarens intention.

Exempel:

seo.jpg

2. H1-rubrik

H1-rubriken fungerar som en huvudrubrik på varje unik sida och bör ligga högst upp på sidan. Genom att få in nyckelordet på huvudrubriken säkerställer du att besökaren som Googlat in sig snabbt ser att sidan matchar den sökning de gjorde.

3. Ingress och brödtext

Då nyckelorden ska fungera som en röd tråd rekommenderas att de åtminstone finns med tidigt i en ingress, men också i slutet på själva brödtexten för att knyta ihop texten.
Använd inte nyckelordet överallt – tänk på att texten är riktad mot en läsare och inte en sökmotor.

4. Bildbeskrivningar

Bildbeskrivningar, eller ALT-taggar som det också kallas är innehåll som läses upp för blinda och är därför minst lika värdefullt som brödtexten. Om nyckelorden är relevanta som beskrivning för de bilder du har på din sida kan du även få in dem där.

Optimera för både nya och befintliga kunder

När du är klar kommer du ha en sida som är optimerad mot sökbegrepp som du vet används av din målgrupp.

Förutom att du nu når besökare som inte googlar direkt på ditt företagsnamn kommer du även att kunna presentera en mer användarvänlig och tydlig webbplats för dina redan lojala besökare.

Mät utfallet genom att bevaka din ranking på de sökord som du valt ut. Det är vanligt att resultatet varierar och bli inte orolig om du faller några placeringar ena dagen.

Genom exempelvis Google Analytics kan du även bevaka hur besökarutvecklingen från Google och andra sökmotorer och har du lyckats koppla Google Search Console till Google Analytics kan du få ännu mer utförligare insikter för att följa upp ditt SEO-arbete.

Optimera din webbplats tekniskt för en bättre användarupplevelse

Att skapa relevant innehåll där sökorden genomsyras i innehållet är bara en av många viktiga delar för att arbeta effektivt med sökmotoroptimering.

En annan viktig del är att se till att din webbplats har rätt tekniska förutsättningar och är optimerad för bästa möjliga användarupplevelse.

Mobilanpassning och laddningstid

Mobilanpassning och laddningstid är två allt viktigare rankingfaktorer. Det är fullt logiskt sett till samhällets utveckling. Idag sitter en stor del av samhället och surfar via mobilen, dessutom med allt snabbare uppkoppling.

Du kan kontrollera din sida med Google Page Speed Insightsför att se hur snabbt sin webbplats laddar idag. Ett betyg om 80/100 eller mer är godkänt. Om du får ett lägre betyg kommer Google att rekommendera åtgärder som minskar laddningstiden.

Ett av de absolut vanligaste misstagen som saktar ner sidor på en webbplats är att det ligger inne bilder med för stor filstorlek. Glöm inte att en bild kan komprimeras betydligt mer än du tror när den ska användas i den digitala världen.

Att ha din webbplats anpassad för mobilen är idag en hygienfaktor. Gå in på din webbplats med mobilen och se till att navigeringen funkar och att innehållet presenteras på ett enkelt sätt även i mobiltelefonen. Vi rekommenderar också att du genom exempelvis Google Analytics ser över hur mycket mobilanvändare du har idag på din webbplats.

SSL-lösning för bättre SEO

Vi rekommenderar också att använda dig av en SSL-lösning för att på så sätt kryptera all data som skickas mellan webbservern och webbläsaren. Förenklat så övergår din webbplats från http:// till https://.

Under 2017 har Google börjat varna för webbplatser utan SSL-lösning som inte anses säkra för besökaren och det kan absolut finnas risk för att webbplatser utan SSL-lösning får svårare att ranka på sökresultatet.

Förtjäna dina länkar – inlänkar fortfarande viktiga

Att få inlänkar från andra webbplatser in till din webbplats är en viktig rankingfaktor då det de facto är ett av få sätt Google har för att säkerställa att du är trovärdig även hos andra.

Du kan förtjäna inlänkar genom att producera bra och delningsbart innehåll men också genom att bygga upp en bra relation med kunder och partners vilket gör att de med glädje rekommenderar din webbplats till andra.

Att ha 10 länkar från tio starka domäner ger generellt sett högre ranking än att ha 10 länkar från en och samma domän med motsvarande styrka.

Håll dig uppdaterad med Google Alerts för att se någon skrivit om dig på en annan källa än din egen webbplats. Om sajten inte bemödat sig att lägga till en länk i texten kan du helt enkelt kontakta dem och be dem länka till din webbplats.

Hur hittar jag vilka inlänkar jag har idag?

Det finns ett antal verktyg som kan användas för att identifiera vilka webbplatser som länkar till din webbplats.

Google Search Console, tidigare Google Webmaster Tools, visar upp en del av de inlänkar som finns. Majestic är ett annat verktyg som vi rekommenderar om du vill få mer utförlig information om inlänkarna.

Slutligen – SEO är ett långsiktigt projekt

SEO är inget för den otålige. Arbetet med att optimera webbplatsen och få inlänkar är långsiktigt och kräver en kontinuerlig plan som passar för din organisation.

Vi föreslår att du börjar med att få ordning på webbplatsens tekniska aspekter och dess struktur, för att sätta grunden rätt från början. Därefter bör du skapa relevant och träffsäkert innehåll som matchar din målgrupps intention.

Att lyckas med sökmotoroptimeringen handlar mycket om att arbeta kontinuerligt med värdeskapande och väloptimerat innehåll. Du måste också sammanföra SEO-arbetet med all digital marknadsföring då allt i slutändan påverkar sökmotornärvaro.

Glöm inte bort att skapa ett innehåll som får både Googles spindlar och dina användare att bli nöjda.

Lycka till!

Publicerad
11 april, 2019

Gillar du det du läser? Dela gärna!

Senaste kunskapsartiklarna