Hjälp! Jag ska bygga en webbplats, del två

Av Fredrik
Dela:

Sist pratade vi om hur viktigt det är att tänka ut syfte, mål och målgrupp innan du sätter tänderna i din webbplats. Vi pratade också om vikten att vägleda dina användare genom din webbplats, få dem att trivas och stanna kvar. Nu är det dags att ta tag i att skapa en logisk webbplatsstruktur, hur din webbplats syns i sökmotorerna och vad är egentligen värdefullt innehåll?

Hjälp dina besökare att hitta

I förra artikeln tog vi upp hur användarvänligheten underlättar för dina besökare att röra sig fritt och naturligt på din webbplats. Vi vill göra det så enkelt som möjligt för dem att slippa tänka och bara göra! Därför går också användarvänligheten hand i hand med strukturen för din webbplats. Enkelt förklarat så handlar det om hur webbplatsen är uppbyggd med huvudsidor, undersidor och menyer.

En enkel webbplatsstruktur ger dina användare en logisk och lättnavigerad väg att röra sig på. Vanligtvis använder man en hierarkisk struktur som går från det stora till det mer specificerade området. Men du kan också använda dig av en tematisk struktur som behandlar varje ämne på separata sidor. Den tematiska strukturen lämpar sig oftast för mindre webbplatser eller för e-handlare.

Strukturens tre mål

Vi kan säga att vi har tre mål att uppfylla när vi ska utforma vår webbplatsstruktur:

  1. Strukturen ska agera som ett verktyg för dina besökare. Genom att använda sig av verktyget ska besökaren med enkelhet ta sig från A till B.
  2. Strukturen ska också kommunicera en enhetlighet, en slags röd tråd, mellan webbplatsens olika sidor och innehåll. Besökaren ska känna igen sig på webbplatsen trots att sidorna har olika innehåll.
  3. Hjälp dina besökare att förstå vart de är och hur de kom dit med så kallade brödsmulor eller breadcrumbs. Längst upp på sidan ska man tydligt kunna se vilken sida man befinner sig på och vilken väg man har tagit dit.
2win_kategorier.png

Bildexempel på brödsmulor från e-handlaren 2win. Här har jag tagit mig till kategorin Hoodies/Jackor

En tydlig webbplatsstruktur hjälper dig också att kategorisera dina sidor, att placera in dem under olika huvudsidor samt att hålla ordning på dina olika webbsidor och minska risken för duplicerat innehåll (något som Google inte gillar!). Vilket leder oss till nästa ämne som arbetar tillsammans med strukturen för din hemsida, nämligen sökmotoroptimering (SEO).

Låt Google hitta dig!

Enligt undersökningen Svenskarna och internet 2018 använder 97% av Sveriges befolkning Googles sökfunktion. Det betyder att vi istället för att skriva in webbadressen i fältet, så skriver vi in sökord. Vi googlar på hur, vad, varför och vem. Vi googlar för att vi är intresserade och vill ha mer information. Denna målmedvetenhet har stor betydelse för ditt webbplatssarbete, lika viktigt vid en ny som en befintlig webbplats.

Hur är SEO kopplat till webbplatsstrukturen? Jo, såhär ligger det till. När du googlar så läser Googles sökmotor igenom din webbplats för att hitta de mest relevanta sidorna utifrån sökningen. Så för att göra det lättare för sökmotorer att hitta sidorna på l din webbplats ska du ha en lätt struktur, tydliga undersidor som du grupperar med liknande innehåll och intern länkning mellan relevanta sidor.

ehandel_struktur.png

Exempel på en enkel tematisk struktur hos en e-handel

Kommunikativ SEO – identifiera sökbegrepp

När vi pratar om att driva målmedveten trafik till hemsidan, så pratar vi ofta om kommunikativ SEO. Den kommunikativa sökmotoroptimeringen innebär den text som syns på din webbplats och i Googles sökresultat. Genom att väva in sökbegrepp som din målgrupp söker på i dina rubriker och texter så underlättar du inte bara för Google utan skapar också en relevans för dina besökare. Texten blir träffsäker och tilltalande. Men hur identifierar man sökbegrepp? Utgå från din målgrupp!

Det är alltid viktigt att fokusera på din målgrupp, de är ju dina besökare! Tänk på vilka sökord de skulle kunna söka på för att få mer information eller för att hitta till olika sidor på din webbplats. För att göra det enkelt så kan du använda dig av Sökordsplaneraren i Google Ads eller Google Trends. Dessa verktyg ger dig en överblick på hur stora sökvolymerna är och vilka relaterade sökbegrepp som finns till de sökord som du tror din målgrupp söker på.

TIPS! Fokusera gärna på ett fåtal sökbegrepp för varje specifik sida. Om du har för många sökord blir det svårare för Googles sökmotor att identifiera vad sidan faktiskt handlar om. kan de lätt slå ut varandra och göra din webbplats mindre relevant. Har du till exempel sidor om dina olika tjänster, kan det vara en god idé att ha undersidor för varje specifik tjänst. Är du intresserad att läsa mer om titlar, meta-descriptions och teknisk SEO, kan du läsa mer här!

Kan jag bli klar med SEO?

Sökmotoroptimering är inget som sker över en natt, utan här krävs det att du har tålamod och finslipar. Hur mycket vi än önskar att det fanns ett färdig recept för hur man sökmotoroptimerar på rätt sätt, så finns det inte. Googles algoritm är en del av deras hemlighet och vi får hela tiden försöka, testa och försöka på nytt för att hitta ett sätt att få en så god ranking som möjligt. Men det tar också tid att skapa innehåll som är relevant och som får inlänkar. Arbetar du kontinuerligt och skapar innehåll som är både optimerat för Google och värdefullt för din målgrupp är du i alla fall en god bit på vägen!

Värdefullt innehåll som engagerar

Vi har pratat mycket om värdefullt innehåll som är målgruppsanpassat. Varför är det så viktigt? Jo, målgruppen är ju nyckeln till allt. Innehållet på vår webbplats är det som driver in våra besökare och får dem att stanna. vi vill ger våra besökare något som de letar efter eller som de behöver. Driver du till exempel ett spahotell så vill du presentera dina produkter och tjänster på ett säljande, snyggt och tilltalande sätt. Du vill att dina besökare ska kunna boka hotellnätter eller spabehandlingar. Hur lockar du dem till att göra det?

Förhoppningsvis har besökarna redan ett behov eftersom de sökt sig in på din sida. Nu gäller det bara att mätta det behovet. Det kan vi göra med innehåll i form av texter, bilder, snygg grafik och rörligt material. Berätta vad de vill höra! Återigen, utgå från vad din målgrupp är ute efter.

När du skapar innehåll för din webbplats så ska du tänka på alla aspekter vi tagit upp: syfte, mål, målgrupp, struktur och SEO. Allt hänger ihop och för att skapa de bästa möjligheterna så bör de arbeta tillsammans.

För många kockar i soppan

Är ni många som ska publicera innehåll på webbplatsen och har ni inga rutiner för hur innehållet ska utformas? Då kan det verkligen bli för många kockar i soppan. Det är viktigt att förstå att kunden ser företaget som en helhet och inte som individuella personer. Så skapa rutiner för hur ni ska skapa innehåll, vilket slags innehåll som ska skapas och viktigast av allt, vilken tonalitet använder ni när ni pratar med era besökare?

Det är viktigt att företaget har en enhetlig kommunikation som genomsyrar hela webbplatsen, för att besökarna ska känna igen sig och förhoppningsvis trivas! Idag finns det så ofantligt många webbplatser och det är bra att sticka ut i mängden, visa din USP (unique selling point) och berätta din historia.

Berätta mer om dig, du är intressant!

Vad ska man ha för sidor och innehåll? Det är självklart en fråga som är ganska individuellt för olika företag. Men en ”Om oss”-sida är relevant för alla företag. Stora som små. Syftet är att berätta om ditt företag, hur ni kan hjälpa era besökare att lösa deras problem och tillfredsställa deras behov. Genom denna sidan ska du ge målgruppen en känsla av trygghet och att de kan känna förtroende för ditt företag.


5 tips att tänka på:

  • Skriv från hjärtat – Vi vill inte läsa ur affärsplanen eller något annat styrdokument. Svara på frågorna vem, hur och varför
  • Var personlig! – Genom en ”Om oss”-sida vill vi lära känna företaget och vilka som står bakom eller jobbar där. Göra det personligt så blir innehållet lättare att ta till sig.
  • Rabbla inte onödig fakta – Vill du berätta er företagshistoria lyft då fram det som är spännande och läsvärt. Visa något som besökaren kan komma ihåg och gör att företaget blir top-of-mind hos din målgrupp.
  • Bevisa att du är bäst, skriv det inte – Det är såklart en enkel sak att skriva, för det är så du känner! Men din målgrupp kommer att behöva bevis. Här kan du till exempel länka vidare till undersidor som behandlar tidigare case eller stolta samarbetspartners/återförsäljare.
  • Håll det kort och enkelt – Förlåt, men ingen vill läsa en uppsats om ditt företag med svårt och avancerat branschspråk. Utan håll det lättsamt och kort så finns det en större chans att fler läser!

Om målet med din webbplats ska generera leads, var noga med att leda kunden rätt. Ha tydliga call-to-actions. Det kan vara knappar som leder till ett kontaktformulär eller tydliga kontaktuppgifter som är klickbara. Underlätta för kunden så att ni kan skapa kontakt!

Vad kan jag göra själv?

Mitt svar kommer alltid att vara: du kan göra allt! Är du intresserad och har tid att lära dig grunderna i SEO och hur en bra webbplatsstruktur ser ut? Gillar du att skriva och skapa innehåll så kan du absolut göra grundarbetet själv. Men kom ihåg att det är okej att ta hjälp med saker som är svåra eller som du inte förstår. Speciellt om du bestämmer dig för att skapa textinnehåll, be någon kolla igenom och korrigera. Våga be om hjälp!

Du kan ditt företag och din målgrupp bäst. Bestämmer du dig för att ta hjälp av en webbyrå för själva byggandet, behöver du överföra din kunskap om ditt företag till utvecklarna för att de ska kunna möta dina förväntningar.

I den sista delen av artikelserien kommer vi att prata vidare om färg, form och innehåll. Hur ska du designa din webbplats för att den ska återspegla ditt företag och hur skapar man en användarvänlig design? Vi kommer också ge dig ännu mera tips på do’s and dont’s. Så håll dig uppkopplad så missar du ingenting!

På återseende!

Publicerad
6 april, 2019

Gillar du det du läser? Dela gärna!

Senaste kunskapsartiklarna