Hjälp! Jag ska bygga en webbplats, del tre

Av Fredrik
Dela:

I senaste artikeln tog vi upp hur viktigt det är med struktur och enhetlig design för att hjälpa dina besökare att navigera och hitta rätt. Idag ska vi dyka djupare in i hur viktigt det är att ha en enhetlig estetisk design och en grafisk profil. Vi kommer också att ta upp do’s and dont’s på webbplatser för att du ska undvika fällor som kan äta upp din energi, din tid och dina pengar. 

Grafisk profil – företagets identitet

Vad är en grafisk profil och varför ska jag lägga tid på en sådan? Jo, det finns massor av anledningar till att fastställa en grafisk profil. Men för er som inte vet vad det är, en grafisk profil är en slags handbok eller manual över hur ditt företags grafiska identitet. Den grafiska profilen innehåller logotyp, färger, typsnitt och andra grafiska element ska användas i den visuella kommunikationen. Det kan handla om både visuellt på webbplatsen eller i trycksaker som broschyrer, manualer eller affischer.

Den grafiska profilen hjälper dig att hålla den visuella designen enhetlig och lätt att känna igen för dina besökare och kunder. Genom att alla dina sidor och undersidor på din webbplats genomsyras av den grafiska profilen skapar du igenkänning och trygghet för dina besökare. kan besökaren vara säker på att hen fortfarande är på samma webbplats eftersom besökaren känner igen färger, former och typsnitt.

Bestäm och följ den till 100%

Är ditt företag i start-up-fasen så är det dags att fastställa en grafisk profil för att din kommunikation ska bli enhetlig. Ni kanske redan är igång? En grafisk profil kan se olika ut beroende på vad ditt företag vill säga, men några delar ska alltid vara med för att skapa en helhet.

Logotyp

Logotypen är en viktigt del av den grafiska profilen, det är med hjälp av den som dina kunder kommer att känna igen ditt företag. I den grafiska profilen är det bra att ha med logotypen i olika utföranden, till exempel i olika färg, på olika bakgrund och för olika användningsområden.

Färger

Välj en uppsättning färger som speglar ditt företag. Välj minst en färg som du kan använda som accentfärg, den som sticker ut och syns lite extra. Här kan du också presentera hur färgerna ska användas, och vilka färgkombinationer som ska användas.

Typsnitt
Det finns många saker att tänka på när man väljer typsnitt som ska spegla ditt företags skriftliga kommunikation. Till exempel ska du tänka på att att typsnittet har hög läsbarhet, att det ska vara enkelt att läsa på både desktop, mobil och i tryckt format. Du ska också tänk på att det är ett typsnitt som är webbsäkert, gratis och okej att använda i kommersiellt bruk.

Välj ett eller två typsnitt som kompletterar varandra och sätt exempel på hur de ska användas i rubriksättning, brödtext och andra textelement. Om du blandar för många typsnitt kan det lätt kännas rörigt och bli svårt att läsa. Genom att välja max två typsnitt kan du istället variera med storlek, fetstil och kursivt. Att hålla det enkelt skapar en strukturerad och snygg visuell presentation. Less is more eller hur?

Bildspråk

bildspråket minst lika viktigt som färg och logotyper. Det är med hjälp av bilder dina besökare får rätt känsla och känner igen företagets personlighet. Här kan du sätta riktlinjer för hur ni ska tänka på vad bilderna ska förmedla. Sätt riktlinjer för vad ni ska eftersträva, exempel en autentisk känsla, färgstarka bilder, levande och aktiva bilder eller att det alltid ska vara människor med i bilderna. Du kan också sätta riktlinjer för vad man ska undvika, så som konstlade bilder, vykortsmotiv och manipulerade bilder.

double_profil.png

Exempel på utdrag från en grafisk profil

Misstagen som kommer att ge dig huvudvärk

Tyvärr finns det inga färdiga recept eller formler hur man bygger den perfekta webbplatsen eller hur projektet ska se ut. Men jag hoppas innerligt att dessa tips kan ta dig en lång bit på vägen. Men för att minska din huvudvärk så kommer jag att belysa några misstag som du kan undvika!

  • Du fokuserar på designen framför funktionalitet
    Såklart vill vi alla ha en snygg webbplats som tilltalar besökarna med sin moderna design. Men vi får aldrig glömma vår målgrupp. De besöker din webbplats för att utföra något eller hämta information. Just därför är funktionaliteten viktigt! Fokusera på användarvänligheten och skapa en enkel struktur med lätt navigation och rak kommunikation. Finslipa den estetiska designen sist.
  • Du glömmer av Mobile First!
    Att komma in på en webbplats som inte är designad för mobilen är något av ett irritationsmoment. Dina besökare ska inte behöva zooma in, ut och flyttat runt på sidan bara för att de besöker sidan via mobilen. Detta kommer resultera i att du tappar besökare plus att din sida kommer få sämre ranking i Google sökresultat.
  • Din sida har lång laddningstid
    Ytterligare ett irritationsmoment är att behöva vänta på att webbplatsen ska laddas klart. Det kan vara ett stort skäl till att dina besökare lämnar webbplatsen på studs, om de hittar till din webbplats. Långsam laddningstid påverkar även rankingen negativt. Så se till att webbplatsen bara läser in det väsentligaste och att du inte har för stora bilder eller filer på din hemsida som tynger ner laddningstiden. Ta hjälp av Googles verktyg PageSpeed Insights för att läsa av hur snabb din webbplats är på att läsas in och vilka åtgärder du ska ta för att göra den snabbare!
  • Du kan inte uppdatera din webbplats
    Är det svårt, krångligt eller helt enkelt omöjligt för dig att uppdatera din webbplats? Då har du verkligen ett stort problem. Att behöva ta kontakt med byrån som skapat webbplatsen varje gång du behöver uppdatera kostar både tid och pengar. Webbplatsen ska vara en levande plats som du med enkelhet ska kunna uppdatera när du behöver. Se till att byrån lever upp till dina förväntningar när det kommer till att du själv ska kunna lägga till nya undersidor eller innehåll.
  • Du skapar oengagerat innehåll
    Att skapa innehåll som både engagerar och är värdefullt för besökaren tar tid. Fokusera på att skapa något som ger besökaren något. Det kan vara att du svarar på frågor som kan uppstå eller att du ger dem handfasta tips. Men det handlar också om att tala rätt språk med din målgrupp, anpassa hur du pratar med din målgrupp och gör det enkelt för dina besökare. Målgruppsanpassat innehåll ger fler besökare som stannar längre på din webbplats!
  • Du glömmer att mäta och analysera
    Superstort misstag som du gärna vill undvika! Att mäta och analysera är viktigt för att kunna läsa av statistiken över besökarna på webbplatsen. Om du inte mäter statistik så vet du inte hur många besökare du har, var de kommer ifrån, vilka sidor de besöker, hur länge de stannar på sidorna och massor av annan viktig data om hur din målgrupp beter sig. Kopplar du ihop din webbplats med Google Analytics kan du få en bättre översikt hur du ska utveckla och uppdatera din webbplats i framtiden!

Du kommer att fixa det!

Som sagt så finns det inga färdiga recept om hur man bygger en webbplats. Men med denna artikelserie hoppas jag att du fått med dig tankar och idéer som kan hjälpa dig framåt i ditt projekt och jag hoppas att du fått med dig verktyg som kan underlätta vid förberedelserna av din webbplats. Men glöm aldrig att det är okej att be om hjälp!

Beslutar du dig för att ta hjälp av en webbyrå så glöm inte att det är du som känner din målgrupp och ditt företag bäst. Din viktigaste uppgift är att överföra denna dyrbara kunskap till din webbyrå så att de kan möta dina förväntningar. Då får bägge parter de bästa förutsättningarna för att tillsammans skapa den perfekta webbplatsen för dig och ditt företag!

Lycka till!

Publicerad
7 april, 2019

Gillar du det du läser? Dela gärna!

Senaste kunskapsartiklarna