Begreppet Content Marketing började florera i Sverige för bara några år sedan och blev till slut oundvikligt. Vi som satt på marknadsavdelningar vid denna tidpunkt fick bråttom att styra om budgeten, gå en dyr och inspirerande kurs i ämnet och övertyga ledningsgrupper om att Content is King.

Idag börjar Content Marketing nästan kännas som ett utslitet begrepp, men tanken att producera innehåll som din målgrupp vill ha är allt annat än förlegad. Content Marketing innebär att du skapar innehåll till din målgrupp som är intressant, värdefullt och relevant. Fördelarna för dig är mer lojala kunder, ett starkare varumärke och ökad synlighet.

Content blir allt viktigare inom SEO

Googles sökmotorer blir allt smartare och numera kan de förstå vad ditt innehåll handlar om utan att du behöver använda specifika sökord. Google har genom åren utvecklat en semantisk förståelse som innebär att sökmotorerna strävar efter att förstå användarnas intentioner och behov. Därefter anpassas sökresultatet med ett innehåll som handlar om ett specifikt ämne. Kontexten är alltså viktigare än specifika sökord.

Googles sökmotorer går mot en utveckling som mer och mer liknar förståelsen hos en människa och blir därmed allt bättre på att urskilja bra content mot dåligt content. 

Hur jobbar man med Content Marketing?

Content Marketing är ett sätt att engagera din målgrupp med värdeskapande innehåll som stärker ditt varumärke. För att komma igång kan det vara en bra idé att identifiera och lära känna din målgrupp för att sedan fundera kring vad för typ av innehåll som kan tänkas intressera dem.

IKEA har valt att blogga under Livet Hemma där det bjuds på inspiration och tips för hemmafixaren. Ett ganska tydligt exempel på värdeskapande content som passar deras målgrupp perfekt. Att IKEA startar en inredningsblogg känns ju ändå ganska givet. Vi tar ett lite mindre självklart exempel. Hur kan du jobba med Content Marketing om du är ett tillverkande industriföretag? General Electric har lyckats engagera hundratusentals följare i sociala medier genom bilder och videos som förmedlar vad deras varumärke står för. 

Kika in på GE`s Instagram-konto och låt dig inspireras. 

Ett annat exempel är Cisco som har använt sig av Storytelling under flera år för att engagera sin publik. Contentkampanjen ”There has never been a better time…” berättar med hjälp av text, bild och videos om hur olika företag använder Ciscos teknologi för att göra världen till en bättre plats

Lyft blicken – Skapa content som ger värde

Ditt innehåll behöver inte handla direkt om de produkter eller tjänster som du erbjuder. Istället kan du fånga upp relaterade ämnen som din målgrupp har nytta av i vardagen.

Säg att du tillverkar bilbarnstolar. Din målgrupp består troligtvis av småbarnsföräldrar och om vi vidgar perspektivet så inser vi att denna målgrupp ställs inför utmaningar som att göra en bilfärd så smidig som möjligt både för sig själva och för barnen. 

Det är här du kommer in i bilden! Skapa värde genom att ge tips för hur föräldrar kan aktivera de små i bilen eller hur de kan motverka åksjuka hos barn. Tack vare dig blir bilfärden en lugnare upplevelse och du har laddat ditt varumärke med positiva känslor hos målgruppen.  

Publicera i dina kanaler – komplettera med köpta

Du behöver också välja vilka kanaler du vill använda för att kommunicera ut ditt innehåll. Publicera först och främst ditt innehåll i kanaler som du själv kontrollerar. Oavsett om du väljer att starta en blogg, guide, nyhetsbrev, podcast, en YouTube-kanal etc. Komplettera gärna med annonsering eller PR för att få ut ditt innehåll – men låt dina egna kanaler utgöra stommen.

Mät dina resultat

Som med all marknadsföring gäller den gyllene regeln att mäta dina prestationer även för Content Marketing. Är målet att skapa ökad varumärkeskännedom? Mät den direkta trafiken till din webbplats samt hur många som söker på ditt varumärke. Mät engagemanget i sociala medier eller hur många som läste ditt nyhetsbrev. Idag finns det alla möjligheter att få kvitto på din prestation genom verktyg som exempelvis Google Analytics eller Facebook Insights.

Content Marketing är ett långsiktigt projekt som egentligen inte har något slut. Ge istället skapandet av innehåll en naturlig plats i din marknadsföringsstrategi och kombinera gärna med andra aktiviteter.

Lycka till!