Linda Hårleman om att bygga framgångsrika och välmående marknadsteam

Av Fredrik
Dela:

En datadriven marknadsförare som tidigare grundat bolag, varit Growth Director i byråvärlden, hjälpt Spotify att etablera i Nordamerika och nu jobbar som Head of Content? 

Linda Hårleman har en imponerande bredd inom marknadsföring, och har under åren hjälpt bolag som H&M, Spotify, Kate Spade och IKEA. Med sina erfarenheter har Linda ett stort intresse för att bygga välmående team, vilket hon numera gör på Epidemic Sound.

I vår intervju ger Linda sina tips kring hur ett framgångsrikt marknadsteam byggs upp och hur vi kan skapa fler välmående individer i organisationer.

Berätta kort om dig!

Jag har en bakgrund inom datadriven marknadsföring, främst inom digitala och sociala medier. Fokus har varit på content och analys för stora och små kunder. Min roll på Epidemic Sound går ut på att leda ett team som skapar engagerande content för en målgrupp som är passionerad inom musik och videokreation. I rollen som Growth Director på McCann’s nya “Live Studio” hade jag som uppdrag att bredda det digitala erbjudandet på McCann. Innan dess spenderade jag tio år i New York där jag var ansvarig för teamet på den digitala byrån Whispr Group med globala kunder som H&M, Spotify, Kate Spade och IKEA.

På Epidemic Sound har teamet växt snabbt. Vilka är de viktigaste faktorerna för att bygga ett framgångsrikt marknadsteam?

Enligt min erfarenhet handlar det om att göra en gedigen analys av vad just ditt bolag behöver. Det kan vara ett gäng hands-on specialister, generalister med stark strategisk och organisatorisk kompetens eller något annat. Vad som behövs beror på hur nischad branschen är, antalet affärsplaner inom bolaget och hur seniort resten av teamet är. Jag skulle säga att ett bolag lever och dör med sin rekryteringspolitik.

Två viktiga saker att tänka på är: 

1. Det krävs både tid och energi att bygga ett riktigt bra team, det gör man inte på en månad.

2. Det är människor som gör bolag, inte tvärtom.

Vi ser att många marknadsförare upplever mycket stress. Hur kan man enligt dig jobba mer målstyrt och samtidigt öka välbefinnandet i ett team?

Jag själv finner välbefinnande när jag får frihet att jobba självständigt och ta egna beslut, men med support av ett team eller chef. Jag trivs också bra när jag kan bestämma när, var och hur jag jobbar. Vill jag sitta hemma, på ett cafe, i Spanien eller på ett stimmigt kontor? Jag har möjlighet att välja just det jag känner för! 

Jag tror på frihet under ansvar och på remote working cultures. Men jag tror också väldigt mycket på tydliga mål. Om alla individer i ditt team har ett tydligt, mätbart mål behöver du som chef aldrig “hålla koll”. Du behöver bara införa ett system för att mäta målen. Med kontinuerliga uppföljningar och “nudgar” i rätt riktning kommer du tydligt kunna se vilka som bidrar till helheten, kopplat till de personliga mål varje individ har.

Vilka är dina främsta källor för inspiration och kunskap?

  • Väl valda nätverk inom min bransch (marknadsföring och reklam). I nätverken får jag inspiration från talare på seminarier, personer på mingelevents eller genom mailutskick.
  • Och hobby psykologi-böcker! Jag går emot trenden och säger att “Omgiven av Idioter” har hjälpt mig mycket i mitt ledarskap och att förstå både mig själv och gruppdynamik bättre. Jag är en “röd” personlighetstyp och för oss i den kategorin funkar det att läsa en förenklad version av vilka typer av människor det finns. Det kan jag sedan använda och applicera i möten genom att ringa in om personen jag möter är en gul, grön, röd eller blå individ och “anpassa” min kommunikation därefter. 

Du har bott och jobbat många år i New York. Vad upplever du är den största skillnaden när det gäller att driva bolag och ha team där jämfört med i Sverige?

Den absolut tydligaste skillnaden är hastigheten. Om en kund i New York ville ha en rapport, då hade de den samma kväll. Där fanns ingenting som hette ”det går inte”. Om det inte gick så tog någon annan över. Det var också väldigt tydligt hur consensus inte var en grej i New York. Teamet bara väntade på vad jag skulle be dem om, hur jag än bad dem om det. Det kunde räcka med ett snabbt mail skrivet från tunnelbanan för att de skulle börja springa!

Mitt team i Stockholm ställer krav på ett annat sätt och vill vara med och tycka till i processen. På det sättet blir resultatet i oftast mycket bättre i slutänden, men jösses vilken tid det tar att komma dit! 🙂

Om du får göra en sak för att göra planeten bättre, vad skulle du göra då?

Jag skulle förbättra integration och förståelse för alla individer i samhället, i såväl Sverige som runt om i världen. När människor inte integreras eller av olika anledning trycks ut ur samhället skapas orättvisa och fattigdom, vilket påverkar både oss och miljön. Skulle vi ha lika respekt och villkor för alla på denna jord och se till att alla kunde tillföra sin del i samhället tror jag att matematiken skulle gå ihop bättre.

Publicerad
7 oktober, 2019

Gillar du det du läser? Dela gärna!

Senaste artiklarna