Marknadsföring

Lär dig mer om Google Search Console

Publicerad: March 1, 2019, 10:32 a.m.

Google Search Console är ett kostnadsfritt verktyg som ger dig massor med nyttig information om din webbplats och de som besöker den. Här kan du se hur dina organiska besökare hittar till din webbplats och vilka sidor som är mest populära. Du kan också skicka in din webbplatskarta, skapa en robots.txt fil och fixa webbplats-errors.

Tidigare gick verktyget under namnet Google Webmaster Tools men när även av marknadsförare, SEO-specialister, designers eller apputvecklare började använda verktyget blev namnet något missvisande. Därför valde Google att ändra namnet till Google Search Console.

Med Google Search Console kan du enkelt hålla koll på om dina sidor blivit indexerade eller om din tekniska optimering passerat Googles kontroller. Du får även information om hur din organiska trafik hittar till din webbplats samt hur ofta din webbplats dyker upp i Googles sökresultat.

Google Search Console är med andra ord ett hjälpmedel som är bra att kunna hantera. 

Har Google indexerat din webbplats?

Under menyvalet Googles index kan du kontrollera din webbplats indexeringsstatus och se hur många unika sidor som har blivit indexerade i Googles gigantiska innehållsförteckning. 

Att Googles sökspindlar har hittat till din sida och indexerat den är en förutsättning för att din webbplats ens ska dyka upp när någon söker efter tjänster eller produkter som du erbjuder.

Det kan dröja några dagar innan Google hittar din webbplats efter att den blivit lanserad - framförallt om du helt saknar utomstående länkar som pekar mot din nya domän. För att hjälpa sökmotorerna på vägen kan du lägga till en webbplatskarta och en robots.txt.

Hantera webbplatskarta och robots.txt

En webbplatskarta ger information om hur din webbplats är organiserad, vilket innehåll som finns tillgängligt för indexering samt vad innehållet handlar om. Sökspindlarna får även information om hur ofta webbplatsen uppdateras.

Din webbplats blir inte osynlig om en webbplatskarta saknas, däremot effektiviserar en webbplatskarta sökmotorernas arbete om den är på plats.

Du skickar in din webbplatskarta med hjälp av Google Search Console.

En robots.txt fil är det första sökmotorernas spindlar letar efter när de besöker din sajt eftersom den ger instruktioner till sökmotorerna om vad de får och inte får indexera. Filen bör även innehålla en länk till din webbplatskarta som är avsedd för sökmotorerna. Din robots.txt går alltid att hitta på samma ställe:

https://www.doublegroup.com/robots.txt

Med hjälp av Google Search Console kan du kontrollera din robots.txt under menyvalet Testverktyg för robots.txt. 

Vilken CTR har din webbplats?

Under rapporten Söktrafik kan du se hur ofta din sida visas i Googles sökresultat men även vilka sökord som genererat att din webbplats visats. Här kan du välja att klicka i data för klick, visningar, CTR och position.

CTR står för click through rate och är ett mått på hur många av de som får upp din webbplats i sökresultatet som faktiskt klickar in sig på din sida. Säg att din sida visats totalt 100 gånger i Googles organiska sökresultat under en månad. Av de 100 visningarna väljer 10 personer att klicka sig vidare in på din webbplats. Din CTR under denna månad blir då 10 %.

Dela antalet klick med antalet visningar i sökresultatet
= Det är lika med din webbplats CTR.

Vad som är en bra CTR beror såklart på faktorer som hur hård konkurrensen är och hur välkänt ditt varumärke är. Jämför alltid mot din egna historiska statistik för att kunna utläsa trender och mönster. Google Search Console visar alltid statistik för de senaste 28 dagarna i default läge, dock kan du själv ställa in datum och jämföra mot tidigare perioder. 

Koppla ihop med Google Analytics

Som med de flesta av Googles verktyg går även Search Console att koppla ihop med Google Analytics. Du kommer då få tillgång till rapporter som landningssidor, sökfrågor och länder direkt via ditt Google Analytics.

Vi hoppas att du fått en introduktion till möjligheterna med Google Search Console - och att du är taggad att sätta igång! 

STINA ROSENQVIST

Projektledare & marknadsförare