Marknadsföring

Facebooks verktyg för målgruppsstatistik

Publicerad: March 4, 2019, 9:38 a.m.

Nyckeln för att lyckas med Facebook-annonsering är att jobba fram målgrupper som passar just ert företag och era målsättningar. I följande guide kommer vi gå igenom hur du skapar målgrupper på Facebook för mer träffsäker annonsering.

Som med mycket annat inom annonsering på Internet handlar Facebook-annonsering om att testa sig fram för att hitta ett tillvägagångssätt som fungerar för just en själv. 

På Facebook finns ett verktyg för detta som kort och gott kallas "Verktyget för målgruppsstatistik" - som är grundläggande vid skapande av målgrupper för Facebook-annonsering. Detta verktyg ger dig möjlighet att göra research av målgruppen som du vill nå, förser dig med värdefull statistik om personer som följer din Facebook-sida och kan också ge dig statistik kring anpassade målgrupper du tar fram.

Så här använder du verktyget för målgruppsstatistik:

  1. Logga in på ditt Business Manager-konto.
  2. Klicka på menyn i vänster hörn → Alla verktyg → Målgruppsstatistik (under plan).

Du kommer få upp detta meddelande (se bild nedan). 
Vi kommer nu gå igenom vad varje alternativ betyder och hur de kan användas. 

BILD_1.width-800.png

1. Alla på Facebook – Gör research kring din målgrupp

Detta alternativ är bra att använda för din första research av den målgrupp som du vill nå. Exempelvis kanske du har en god uppfattning om hur din typiska kund ser ut (alltså information tagen utanför Facebook) när det kommer till demografi, plats, beteende etc. Men finns denna målgrupp på Facebook?

I vänsterkanten kan du se inställningar under “Skapa målgrupp”. Om ditt företag exempelvis säljer kryssningsresor från Sverige skulle du kunna skriva in platsinriktning: Sverige och Intresse: Kryssningar. Under “Ny målgrupp” kan du nu se hur många aktiva användare som passar dina inriktningar. I detta exempel får vi en målgrupp på 450K – 500K aktiva Facebook-användare varje månad. Har du mer information om din typiska kund (som kön och ålder) kan du även lägga till detta. Viktigt är dock att inte plocka fram en för liten målgrupp då denna ska räcka för hela din annonseringsperiod. Vad som är en “för liten” målgrupp är individuellt beroende på tänkt budget och livslängd för kampanjen. Ha detta i åtanke. När du har hittat en målgrupp (av passande storlek) som du är intresserad av kan du klicka dig vidare på tabbarna för Demografi, Gilla-markeringar för sida, Plats, etc. Under dessa kategorier kan du lära dig mer om målgruppen du plockat fram. 

I bilden nedan presenteras demografisk statistik - där de blåa staplarna visar den valda målgruppen och de gråa staplarna statistik för Facebook generellt sett (i Sverige). Vi kan bland annat se att 63 % av den valda målgruppen är kvinnor. Under tabben för “Gilla-markeringar för sida” kan vi exempelvis se att det är vanligt att användarna gillar sidor som Expressen, Jysk Sverige, Per Morberg, Mia Skäringer, TUI och Svenska Postkodlotteriet. Behöver du utöka din målgruppsinriktning kan du lägga till dessa sidor som intresse och därmed utöka din räckvidd. 

Plocka ihop intressen som tillsammans ger en passande målgrupp för annonseringen. Det är som sagt viktigt att inte gå för snävt då du riskerar att inte få den räckvidd du är ute efter. Samtidigt är det minst lika viktigt att inte gå för brett. Sett till Gilla-markeringar för denna målgrupp kan intresset för TUI vara mer relevant än Expressen. På samma sätt som vi undersökte statistik för intresset kryssningar kan du undersöka Expressen och TUI. Att göra research för målgruppsinriktningar kan vara tidskrävande - men lönar sig ofta långsiktigt. När du är nöjd med din målgrupp klickar du på “Skapa ny”, ger målgruppen ett namn och sparar sedan. Nu kan du använda målgruppen i din annonsering.

BILD_2.width-800.png

2. Personer som är kopplade till din sida – Vilka är dina följare på Facebook?

Nu går vi vidare till statistik för de som gillar din Facebook-sida. För vilka är egentligen dessa? Kom ihåg att den typiska personen som du hittar i detta alternativ inte nödvändigtvis måste matcha din typiska kund. Här handlar det om personer som (utöver att ha intresse för ditt företag) också har ett beteende av att använda/vara aktiva på Facebook. Kanske är inte alla dina kunder benägna att använda Facebook och interagera/följa företagssidor. Men om du har som mål att förbättra upplevelsen och/eller öka gruppen av följare på Facebook är det viktigt att ha koll på vilka du faktiskt talar till.

Detta alternativ fungerar ungefär som det första, där du skriver in inriktningar för “Skapa målgrupp”. Denna gång skriver du dock in din Facebook-sida (och eventuellt land om det är av intresse). Har du en tillräckligt stor följarskara kommer Facebook ge dig statistik kring demografi, gilla-markeringar för sida, plats, etc.

3. En anpassad målgrupp – Ta annonseringen ytterligare ett steg

En anpassad målgrupp skapar du själv, och kan exempelvis vara grundad på en e-post-lista av tidigare kunder/leads, personer som interagerat med din Facebook-sida eller besökt din webbplats. 

Du skapar denna lista under Resurser → Målgrupper.

När du har en anpassad målgrupp sparad, kan du öppna denna i verktyget för målgruppsstatistik och undersöka demografi, intresse, etc. likt tidigare alternativ.

Tips! 

Har du en lista över tidigare kunder kan det vara intressant att jämföra denna statistik mot andra målgrupper. Hur ser skillnaden ut mellan de som följer din Facebook-sida - och de som faktiskt har genomfört ett köp? 

Använd denna data till att spetsa dina kampanjer. Lycka till!

MIRANDA STRAND

Kampanjspecialist