Marknadsföring

En introduktion till Google Analytics

Publicerad: March 1, 2019, 10:29 a.m.

Google Analytics är ett kraftfullt analysverktyg som kan ge dig många spännande insikter om din webbplats olika besökare. Det är gratis och kan användas av både privatpersoner och företag.

För att installera Google Analytics lägger du in ett script i headern på din webbplats som du måste verifiera, du kan alltså inte bevaka vilken webbplats eller app utan att vara ägare till den. Du kan också installera Google Analytics genom Google Tag Manager. När installationen är klar har du tillgång till massvis av statistik om dina användare!

Hur kan jag använda Google Analytics?

Det kan finnas många olika anledningar till att du har en webbplats. Kanske vill du sälja dina produkter, dina tjänster eller så vill du att webbplatsen ska förmedla viktig samhällsinformation. Oavsett syfte är det en fördel att hålla dig uppdaterad kring hur din webbplats presterar - och regelbundet jobba med förbättringar.

Med hjälp av Google Analytics kan du bland annat:

- Se hur många som har besökt din webbplats

- Få reda på hur länge de stannar på webbplatsen

- Se vilka sidor de har besökt

- Ta reda på hur de hittade till din webbplats

Ganska grundläggande information som varje webbplatsägare faktiskt bör ha koll på. Analysera siffrorna och låt dina besökare bestämma vilket innehåll som funkar – så slipper du gissa dig fram eller ta beslut baserat på gamla sanningar.

Jag har inte tid!

Google Analytics kan kännas lite övermäktigt vid första mötet. Det finns väldigt mycket information att gräva ner sig i och det är lätt att förlora sig i all statistik. Spara tid och energi genom att i förväg tänka ut vilken statistik som är viktig för dig. Fokusera på din utvalda data och jämför regelbundet mellan olika tidsperioder för att upptäcka trender.

Ligg steget före – Fokusera på relevant data

Hur ska du avgöra vilken statistik som är viktigast för dig? Här gäller det att avgränsa sig och identifiera behov. Med Google Analytics kan du:

- Fokusera på trafik från en källa, exempelvis organisk trafik, direkt trafik eller trafik via annonsering

- Göra en geografisk avgränsning för att fokusera på en viss marknad

- Hålla koll på hur många av dina besökare som blir konverterade besökare - förutsatt att du har satt upp mål

När du har hittat den data som är intressant för dig behöver du analysera siffrorna och leta efter mönster. Har du exempelvis många besökare från ett land där ditt företag inte finns representerade? Undersök orsaken med hjälp från kollegor, kanske finns det en öppning för nyetablering?

Se till att dina nya insikter tar sig hela vägen in till företagets ledningsgrupp och låt dina insikter finnas med som grund till framtida beslut. Att mäta och läsa av statistik är en sak, men om du vill ligga steget före dina konkurrenter måste du också agera och ständigt jobba med förbättringar.

Google Analytics tar tid att lära sig

Ta ett steg i taget och räkna med att stånga huvudet i väggen några gånger innan du fått kläm på navigeringen.

På Double Group håller vi på att skapa mer utbildningsmaterial kring Google Analytics, spela in videotutorials, tips och webinarium. Är du intresserad av att ta del av det när det är klart? Maila mig, så är du bland de första att få tillgång till det!

Lycka till!

STINA ROSENQVIST

Projektledare & marknadsförare